Home | Concert archief
Concert archief
Voor aankomende concerten klik hier
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.
Het Stabat Mater project heeft als thema het noodlot, de dood, in het bijzonder de dood van een kind – en speciaal het verlies van een kind zoals beleefd door de ouders. Het programma begint met twee stukken van Antonio Vivaldi, Nulla in mundo pax en Nisi dominus (met het ontroerende Cum dederit) over het lot, doem en noodlot. Daarna komt het bekende en geliefde Stabat Mater (1736) van Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) waarin Maria aan de voet van het kruis haar zoon Jesus beweend: De diepbedroefde Moeder | Stond wenend bij het kruis | Terwijl haar Zoon daar hing.
Ter introductie van het tweede deel van het concert leest P.F. Thomése, schrijver van het boek Schaduwkind (2003) over de dood van zijn eigen dochtertje, enkele passages daaruit voor. De combinatie van achttiende-eeuwse muziek en moderne literatuur onderstreept de tijdloosheid van het thema. Ook kan het bijdragen aan het toegankelijk maken van barokmuziek voor publiek dat meer vertrouwd is met tekst en literatuur dan met oude muziek.