Reviews

Gramophone about the album ‘Stabat Mater’

Pergolesi’s Stabat mater and Vivaldi’s Nisi Dominus must be high on the list of frequently recorded Baroque music, and I often wonder whether we need a continued focus on what are now canonic and well-known pieces. This new release, however, is moving and poignant: it is obvious these artists have something personal to say about the Stabat mater.

[...]

The orchestra are superb accompanists, often setting scenes with striking moods and then operating subtly but persuasively when singers (and, crucially, text) enter.

[...]

All in all a very moving and engaging performance from one of the newest and slickest ensembles on the scene.

Gramophone, Edward Breen

Engeltjes confronteert luisteraar met palet van subtiele kleuren *****

[...] De opname van Engeltjes is een schot in de roos.

Het bijzondere van de nieuwste registratie vind ik dat de stemmen van Engeltjes en de sopraan Shira Patchornik zo fantastisch mengen. Dit zijn echt twee zielen één gedachte. Vocale lijnen lopen perfect synchroon en sluiten naadloos aan. Voor trillers en andere versieringen geldt hetzelfde. De climax? Het magistrale, intens gezongen slot met die prachtige fuga.

En dan is daar het gedreven spel van het door Engeltjes nog niet zo lang geleden opgerichte barokorkest PRJCT Amsterdam (wat een naam zeg!). De leden tekenen voor een authentieke instrumentale omlijsting die geen wens onvervuld laat. De dirigerende mannen-alt laat ze musiceren in een heerlijke tempokeuze.

Het echte geheim van deze Stabat Mater release is zonder meer het palet van subtiele kleuren waarmee Engeltjes de luisteraar confronteert. Hij vindt zoals hierboven reeds aangestipt in de Israëlische sopraan Patchornik een droompartner. Haar lyrische sopraan glinstert in emotionele én hoopvolle klanken.
Maarten Engeltjes zelf neemt de psalm Nisi Dominus (‘Als de Heer het huis niet bouwt’) van Antonio Vivaldi (1678-1741) voor zijn rekening. Het levert wederom een magnifieke uitvoering op. De zanger zingt met autoriteit, bijvoorbeeld in het intense Cum dederit (‘Als Hij hen’).

 

De Gelderlander, Maarten-Jan Dongelmans
13-03-2024

Countertenor Maarten Engeltjes zingt Vivaldi’s ‘Nisi Dominus’ mild en soepel ****

Mild en soepel trekt Cum Dederit voorbij, de Bondmuziek, met pulserende violen en tokkelende luist. In Pergolesi's Stabat Mater krijgt de counter gezelschap van de Israëlische sopraan Shira Patchornik. Haar heldere gevlamde stem steekt mooi af bij het fluweel van Engeltjes. [...[

De Volkskrant, Guido van Oorschot
28 maart 2024

Scholl en Engeltjes zingen Purcell prachtig intiem ****

"Countertenoren Maarten Engeltjes en Andreas Scholl zijn op tournee met duetten van Purcell. Hun stemmen mengen schitterend, terwijl barok ensemble PRJCT Amsterdam uitstekend begeleidt"

(...)

“Tussendoor droeg acteur Frans van Deursen zeven Shakespeare-sonnetten over muziek en liefde voor. De sonnetten waren goed gekozen en door Van Deursen zelf losjes maar communicatief vertaald.”

NRC, Joep Stapel
7 oktober 2021

Andreas Scholl and Maarten Engeltjes, Music & Love in Gaveau

“The trumpets sound (Sound the trumpet), the lute chirps (Ah, Heav'n! What Is't I Hear?), the music becomes a source of comfort and joy in the air: If music be the food of love (concert title) and Music for a while. Purcell, nicknamed the British Orpheus, sets the English language to music with refinement, declining states of love in all their diversity (…). The program thus highlights the richness and variety of the composer's body of vocal works (…)” (original in French)

Olyrix, Frédérique Epin
17 oktober 2021

Andreas Scholl reunites with Purcell and enchants Gaveau ****

“The orchestra of twelve musicians sounds with fullness and faithfully follows the aesthetic proposal of its charismatic leader Josef Zák: this is a very beautiful violin, dense, embodied and whose ornamental proposals are always solidly conducted. Cello and double bass provide a powerful and articulate support, particularly sensitive.”

 

“Maarten Engeltjes enjoys a clear voice with a very even color throughout his range, a quality that is appreciated in the virtuoso duets of "Sound the trumpet" and "Ah heav'n! What is’t I hear.”

 

“While keeping an exceptional control of the breath, the singer sculpts the word and plunges into the poetic material, finds a new flexibility in the garlands of eighth notes of "Music for a while", presents with disarming sincerity the beautiful poem of an "Evening Hymn ”almost hypnotic. In great vocal form, the German countertenor revives the discourse art cultivated by Alfred Deller while adding a variety of colors very noticeable in the acoustics of the Salle Gaveau. After a cover of the hit "Sound the Trumpet", the duo will offer a moving transcription of the traditional Scottish "Annie Laurie" whose totally assumed kitsch (pizz bass, violin duo in traditional style) undoubtedly equal the iconic version of Deanna Durbin!”

BachTrack, Philippe Ramin
15 Oktober 2021

The Poet and the Musician

“But it is undoubtedly in the duets that the tandem excels, the complementarity of the voices being a part of musical magic. From the introductory tête-à-tête, "Here The Deities", we immediately understand that between these two voices the affinities are more than friendly, they are elective. This will eloquently confirm the jubilant “Sound The Trumpet” given as a reminder. Whether they confuse their tessitura as in "O Dive Custos Auriacae Domus" or whether they respond from one solo to the other as in "No, resistance is but vain", they go well beyond a formal association of an evening. They marvelously inhabit the voluptuous waves of "Fairest Isle" as well as the languid dialogue of "Ah heav'n! What is’t I hear ”from one of Purcell's Masters, John Blow. The pleasure of hearing these two voices as a duet is such that the public asks for more and is then exhilarated, the two artists offering the audience as a final gift a Scottish Song "Annie Laurie" to close the evening.”

“The program also gives pride of place to music, the Ensemble PRJCT Amsterdam is much more than a simple accompanist, it is a real breath. Under the direction of Maarten Engeltjes, the ensemble never gives in to the sometimes artificial enthusiasms into which more than one conductor can be drawn into this treacherously flattering repertoire. The roundness and flexibility of the sounds allow us to hear again and rediscover the music of Purcell with this characteristic blend of softness and firmness, rigor and flexibility, thus reminding us that he was one of the greatest melodists of his time.”

ForumOpéra, Brigitte Maroillat
15 Oktober 2021

Countertenoren Engeltjes en Scholl zingen over de helende werking van muziek ****

"(...) Het was een genot om beide stemmen virtuoos om elkaar heen te horen wervelen in aria’s zoals No, resistance is but vain en het euforische Sound the trumpet. (...) Een andere oerkracht die tijdens het programma de revue passeerde, was de winter in Purcells uitzonderlijk modern klinkende Cold Song uit King Arthur, zeer expressief door Engeltjes gezongen. Met ferme horten en stoten maakte hij de snijdende vrieskou bijna tastbaar en veroorzaakte bij de luisteraar een zeer toepasselijke fysiologische reactie: kippenvel."

Trouw, Myrthe Meester
12 oktober 2021

Japanese music review site ‘Mikiki’ about the album ‘Nicht mehr hier’

“The smoothing sound of the ensemble in Buxtehude’s “Klaglied" brings you from reality to the world of heavens and harmony." “The sensitive and powerful voice like a taut thread, and the free expressiveness are the most appealing features of the modern countertenor." “Listeners will surely find peace in the fulfilling and gentle sound of the ensemble.”

music review site Mikiki
15 juli 2020

Nicht mehr hier – Music by JS Bach, D Buxtehude and JC Bach

“The angelic, ethereal sound of the countertenor voice is soothing, almost comforting, and that is important when it is about the subject of death." “Just like on his first Bach recording, Maarten Engeltjes is accompanied by the soft and hovering sounds of the baroque orchestra PRJCT Amsterdam.”

HR2 Kultur podcast
23 juli 2020

Das Opernglas – Nicht mehr hier

The flawless purity of his countertenor comes into his own in a unique way in the cantata “Ich habe genug" (BWV 82) that follows the “Klagelied" from Dietrich Buxtehude. [Engeltjes] expresses the feeling of balsamic quietude and blissful timelessness like no other.

Das Opernglas, J. Gahre
Juli 2020

Verstilde retoriek rondom het levenseinde

"... Onder zijn kalme, rimpelloze legato voel je de ingehouden passie, terwijl je oor de zorgvuldig afgepaste ornamentiek en het puntgaaf pianissimo in de hogere regionen registreert. (...) Op een of ander manier plaatst PRJCT Amsterdam de soms uitbundige groove onder hartgrondige teksten als ‘Ich freue mich auf meinen Tod' en ‘Mir ekelt mehr zu leben’ ook in een nieuw licht: niet alleen heeft de ik-figuur vrede met het levenseinde, hij of zij reikhalst zelfs naar het hiernamaals. ..."

Nederlands Dagblad, Margaretha Coornstra
29 mei 2020

Inschrijven nieuwsbrief

Met de mooiste barokmuziek, vindingrijke programmering en de grootste barok talenten geven Maarten Engeltjes & PRJCT Amsterdam concerten die je niet snel zult vergeten.
Blijf op de hoogte van onze activiteiten met via de nieuwsbrief.